Alla inlägg under juni 2012

Av Sofia - 24 juni 2012 12:16

Läs igenom receptet före du börjar baka!!! ...så att det inte händer misstag..

Kolla om du har allt vad du behöver! ... Så behöver du inte börja improvisera mitt i bakningen eller sedan sluta bakningen pga att du har inte alla varor..


Dessa är bara vanliga tips före du börjar baka. Om man använder sin bondsförnyft så troligen klarar man sig helt bra :)


Gott folk, BÖRJA LAGA MAT SJÄLV!

Av Sofia - 24 juni 2012 11:42

Chokolate chip cookies


Ingredienser:

225g mjukt smör

200 g vitt socker och 220g brunt socker ELLER

420g av vitt el. bruntsocker (det räcker med ca 1½-2 dl socker)

2 ägg

10 ml vanillij extrat eller sedan 1-2 tsk vaniljsocker

375g mjöl (ca. 2-3 dl, känn efter)

2½-3 tsk bakningspulver

½-1 dl hett vatten eller mjölk

1 krm salt

335 g choklad (hackad)

((115g hackade valnötter))


Gör så här;

1. Värm ugnen på 175 'C

2. Blanda smöret och sockret till en vit massa. Lägg äggen en åt gången och lägg vaniljextraten (sockret). Blanda bakpulvret i heta vattenet (mjölken). Lägg i massan och tillsätt saltet. Tillsätt mjölet och chokladen (och nötterna).

Lägg med hjälp av två stora skedar på en plåt klädd med bakplåtspapper.

3. Grädda ca 10 minuter eller så länge tills de är snyggt bruna.

Av Sofia - 21 juni 2012 18:00

På jobbet har vi en stor och fet fluga som tycker om att vara med mig när jag jobbar.

Ibland kan det vara lite störande när Pörri kommer rakt framför näsan på mig  eller snurrar runt mitt huvud.

Anyway, idag hade han fått lite för mycket av nått -troligen socker från kaffebordet- och han var HYPER AKTIV..

Asså man försökte jobba men han snurrade runt mig och jag hamnade veija för hnm. Det var typ som om han försökte våldta mig eller nått. We have a pedo in our work! Men ja bryr inte mig... Pörri är Pörri och han är

bara så HC fly att neeeeej huhhu.. Han är stor, fet och på sitt sätt gullig liten "mini" flugman :DDDD


Tyverr fick jag ingen bild på honom :/


Av Sofia - 20 juni 2012 21:33

Stressade på jobbet idag och det syntes på min hy, den blev glanslös och

fick nippor och så fick jag finnar. Jag dissar det totalt! Man ska inte stressa för mycket..

____

På kvällen bakade jag mini "prinsesstårtor" och de blev üüüüber goda!

Jag kan lägga receptet på receptavdelningen ;) (när ja orkar :P )

Flickorna på jobbet tyckte om dem rätt så mycket vilket gjorde mig nöjd :)


Jag funderar på att baka en smörgåstårta men har ingen idé hurdan.

Vad ska den innehålla? -Ma ei tea..! Ära küsi minult! :D

Vi får se.. iVamos a ver! :)

Av Sofia - 19 juni 2012 09:21

Jag vill inte gå till jobbet men det är stort måste om man tänkte få lönen och betala skulderna till mamma.

Tänk att JAG är skyldig mamma pengar ca. 60 euro (531,90 kr) -och desto värre att de är urgamla!

De är från den tiden när jag red och jag ville åka på ett ridläger så sa mamma till mig att jag hamnar betala hälften

meh ja har inte fått betalt dem ännu heller :SSSS meh när jag får min lön så ska ja betala bort den. Fan, före jag har fått min lön så har jag slösat de mesta.. 24 euro (212,76 kr) till mediciner och sedan min skuld till mamma..

Ni får gratulera! Min lön är inte så stor heller! Ja får betalt ca 9 654,15 kr/ månad och jag jobbar bara två månader  


Såh 9 654,15 -  774,66 = 8879,49 kr har jag kvar att handla en telefon samt arbetsskor med.. LYCKAT! -Så fel..

Nu ska ja åka till jobbet.. VILL INTE, PROTESTERAR!

Av Sofia - 18 juni 2012 21:30

Jag har inte skrivit på länge -har blivit sommarlat. När jag skulle börja blogga så dök det upp nått annat som

blev viktigare, detta fenomen är välan väl känd hos (nästan) alla?? Kan ni förlåta?

____

På lördagen var jag ut med min familj till sjöss och jag blev brunare om magen och om mina ben, var über blek före..

Söndagen blev jag inspirarad av att måla :) Troligen kommer jag och börja sätta mina målininga in på bloggen -när jag orkar och hinner- OCH NI MÅSTE KOMMENTERA DEM! JAG VILL HA FEED BACK!

Det är viktigt för mig, så att jag kan utvekla mig!!


NYTT!! NEUE! UUTTA! NEW! NYE!

Receptsidan skapad!!! Gå och kolla läckra recept!

Av Sofia - 18 juni 2012 20:50

Den recepten som jag lovede er ;)


Ingredienser:


200 g smör

2½ dl socker

3 ägg

½ dl mjölk

3½ dl finmalet vätemjöl

3 msk kakaopulver

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

200 g (ca. 4 dl)  blåbär

ca. 100 - 150 g krossad choklad


Gör så här;

Vispa smöret och sockret vitt och pösigt. Vispa äggen en och en i smör-socker massan, blanda mjölet,

kakaopulvret, bakpulvret samt vaniljsockret. Blanda mjölblandningen samt mjölket i smör-ägg-sockerblandningen.

Blanda försiktigt ihop smeten genom att lyfta ex. med en slickespott. Tillägg blåbären och krossade chokladen.

Lyft med hjälp av två skedar smeten i muffinsformar. Grädda i ungnen i 200 'C i 20-25 minuter på mellersta falsen.

Låt svalna och dekorera muffinssarna med ex. hackad choklad.


OBS! Mängderna av blåbär och krossad choklad kan varieras -hur du tycker! Om du tycker mera om choklad så lägg mera choklad än blåbär, om du tycker igen om mera blåbär så lägg mera blåbär i da!


P.S Detta recept är en bra grund för alla sorters muffinssar, ta bara blåbären, kakaopulvret och chokladen bort

-avot! Basdegen för muffinssar för är klar!

Av Sofia - 14 juni 2012 21:30

Nästsista dagen på denna vecka på jobbet idag (yey!) och jag t.o.m orkade cykla till jobbet! -Duktigt av mig tycker jag :)

 Leveransen kom lite försenad men det störde inte mig för jag hade annat att göra - och tänka på..

Tog in varorna normalt osv..

----

På eftermiddagen efter kaffepauset så fick jag som uppgift att ta pafflådorna från korridoren och sortera deras innehåll.

Jag tog kaffekoppen -med café latte i- bredvid mig och flyttade på en hög av vita plastkorgar åt sidan.

Sedan bar jag två stora kartonglådor in i varohanterings rummet -ligger bredvid kafferummet- och började ta varorna från lådorna. Kan ni gissa vad lådorna innehöll? -Jo, strumpbyxor! Flere förpackningar med stumpbyxor med alla möjliga funktioner -mama, 'energy unisex', 'relax unisex',fitness bläblä, cellulite trimstrams.....

Snart märkte jag att alla bordsytor fylldes av alla strupbyxförpakningar - bra att jag hittade kaffekoppen.... (   )

 Jag sade till 'Sussi' att "Inatt ser ja troligen marddrömmar av strumpbyxor!!" och hon svarade nått som ja inte minns mera.

Som tur fick jag allt sorterat i var sin korg och det blev tom 7 fulla korgar av strumpbyxor (!!!!!!!!)

    Fra jobbet tog jag hem några mediciner och lite hudvårdsgreijer..

________


Hemma blev jag inspirerad och började baka choklad-blåbärs muffinssar och de lyckade as bra! OMNOMNOM!!!!

 Jag kan lägga upp receptet om någon blir inspirerad av att pröva!   

 Här nedan ser ni några bilder av muffinssarna -beklagar kvalitén..


     

Presentation


Välkommen!
Läs, njut och besök igen!
Simma lungt :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Samlade tankar av andra

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Okej med nedvärdering?
 Nej, absolut inte!
 Beror på hur man ser saken...
 Ja, inget fel med det väl..?
 Nedvärdering, vad är det?

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards